Obio

Povestea magazinului Obio.ro a început oficial în 2012. Atunci, Adrian Cadar a creat site-ul axat pe produse bio, certificate ecologic. Lansarea în online a venit ca o continuare a businessului început în 2008. Adrian ne-a povestit ce provocări a întâmpinat în dezvoltarea afacerii, de ce contează platforma care găzduiește magazinul online și ce sfaturi are pentru cei care se gândesc să facă pasul către acest tip de comerț.

Când și cum a început povestea magazinului/afacerii?

Afacerea a pornit în 2008, cu un magazin online de produse naturiste. În 2012, am creat brandul Obio și tot atunci am lansat magazinul Obio.ro, axat doar pe produse certificate ecologic.

Ce probleme sau provocări ați întâmpinat în dezvoltarea magazinului online și cum le-ați depășit?

Lucrând pe o platformă open source, cel mai greu a fost să adaptăm platforma la nevoile noastre, nefiind la bază programatori. O parte dintre nevoi le-am rezolvat singuri prin multă documentare, iar pentru o parte am apelat la un programator.

Cum ați decis să migrați magazinul pe Avanticart? Care erau nemulțumirile legate de serviciile pe care le foloseați și ce țeluri urmăreați? Ce vă doreați în plus?

Decizia a venit în mod firesc odată cu creșterea vânzărilor. Platforma open source folosită nu mai răspundea cerințelor, iar adaptarea ei la nevoile noastre ar fi însemnat costuri prea mari si nejustificate. Am dorit în primul rând să ne luăm de pe cap grija gestionării tehnice a magazinului, astfel încât focusarea noastră să fie mai mult pe partea de suport clienți, dezvoltarea gamei de produse și strategiile de marketing.

Cum a decurs migrarea?

Migrarea a decurs foarte bine, s-au importat toate informațiile—clienți, produse, comenzi—din vechea platformă în noua platformă. De migrare s-a ocupat echipa Avanticart. Noi doar le-am facilitat accesul la baza de date a platformei vechi.

Cum a îmbunătățit această migrare afacerea?

Îmbunătățirea a venit prin facilitățile oferite de Avanticart (de exemplu, trimiterea newsletterului din platformă, fără a fi nevoie să apelăm la servicii externalizate gen MailChimp), implementarea plății cu cardul pe care nu o aveam înainte și generarea AWB-urilor direct din platformă.

Cum s-a reflectat această migrare în vânzări, rată de conversie etc.?

E greu de măsurat exact ce procent din creșterea vânzărilor s-a datorat schimbării platformei. Piața pe care activăm este, la modul general, în creștere accentuată. Însă, cu siguranță a contribuit semnificativ la susținerea vânzărilor, creșterea încrederii clienților în magazinul nostru și oferirea de servicii profesionale către clienții noștri.

Ce unelte externe de marketing folosiți?

Partea de marketing digital am externalizat-o unei companii specializate. Aici intră campaniile AdWords, pagina de Facebook cu campaniile aferente de promovare, partea de newsletter, de creație (bannere, imagini, etc).

Ce servicii de livrare/curierat folosiți și pe ce criterii le-ați ales?

Am lucrat pe parcursul anilor cu mai toți curierii din piață, concluzia fiind că nu există firmă de curierat perfectă. Toți au plusuri și minusuri. Am rămas într-un final cu Fan Courier și Cargus. În decizia noastră a contat și părerea clienților, aceste două companii fiind preferate de majoritatea clienților noștri.

Puteți să ne dați trei sfaturi sau recomandări pentru a reuși în online?

Primul și poate cel mai important ar fi să-ți placă, să fii foarte pasionat de domeniul în care te gândești să intri pe online. Apoi, să alegi o platformă profesională pentru magazin, gestionată de oameni care se pricep la asta. La început, dacă domeniul e unul de nișă, e OK să începi cu o platformă open source, dar dacă vrei să intri pe o piață puternic concurențială, o platformă open source gestionată in-house nu mai e o soluție decât dacă ai propriul programator eventual. Și al treilea sfat, să investești mult în marketing apelând la specialiști în domeniu. Nu recomand abordarea românească “las ca le fac eu pe toate”. Bugetul de marketing în online trebuie să fie unul semnificativ și succesul magazinului va fi direct proporțional cu investiția în marketing.

Ce planuri de viitor aveți pentru dezvoltarea magazinului?

Să continuăm extinderea gamei de produse bio oferite clienților noștri, să ne gândim și să implementăm noi functionalități în platformă și, de ce nu, să pătrundem pe piețe din alte țări unde consumatorii de produse bio sunt mult mai mulți decât la noi in țară.

Daca ați putea să o luați de la capăt cu acest magazine online, ce ați face diferit?

Probabil aș trece mai rapid de la platforma open source la Avanticart.

Puteți afla mai multe despre ce a însemnat migrarea pe platforma Avanticart pentru branduri ca BabyNeeds sau DyFashion.